Η παραδοσιακή υφαντική των Κυκλάδων

Λεπτομέρειες βιβλιογραφικής εγγραφής
Κύριοι συγγραφείς: Μαντζάνα, Αικατερίνη, Τσιμπαλάκη, Μαρία
Μορφή: Πτυχιακή εργασία
Γλώσσα:Greek
Έκδοση: ΤΕΙ Πειραιά 2009
Θέματα:
Διαθέσιμο Online:http://okeanis.lib2.uniwa.gr/xmlui/handle/123456789/1768
_version_ 1780524099280306176
abstract Σε αυτή την εργασία παρουσιάζετε η παραδοσιακή υφαντική των Κυκλάδων και ειδικότερα της Μήλου και της Νάξου. Αναπτύσσονται όλες εκείνες οι εργασίες που ήταν απαραίτητες να γίνουν για να μετατραπεί η πρώτη ύλη σε έτοιμο υφαντό. Στο πρώτο κεφάλαιο γίνετε αναφορά στις πρώτες ύλες και ειδικότερα στο βαμβάκι .Δίνονται πληροφορίες για την καλλιέργεια του βαμβακιού καθώς και για τις ποικιλίες που καλλιεργούσαν. Ακολουθεί η κατεργασία του βαμβακιού που αποτελείτε από τέσσερα στάδια : το ξεβαβούλιασμα το μαγκάνισμα το στοίβαγμα και τέλος το κλώσιμο της κλωστής. Σε κάθε στάδιο γίνετε λεπτομερής περιγραφή της εργασίας καθώς και των οργάνων που χρησιμοποιούσαν. Στην συνέχεια περιγράφονται τα στάδια κατεργασίας του μαλλιού, δηλαδή το πλύσιμο το ξάσιμο και το κλώσιμο. Επίσης στο ίδιο κεφάλαιο δίνονται πληροφορίες για τα φυτικά χρώματα και την διαδικασία βαφής. Κατόπιν αναφέρονται οι διαφορές που υπάρχουν στην κατεργασία της κατσικότριχας σε σχέση με το μαλλί . Στο δεύτερο κεφάλαιο περιγράφονται: ο αργαλειός με τα εξαρτήματα του καθώς και η υφαντική διαδικασία. Μετά το στήσιμο του αργαλειού ακολουθεί η επιλογή και ο υπολογισμός του νήματος του στημονιού. Για να ετοιμαστεί το στημόνι για το διάσιμο έπρεπε πρώτα να καλαμιστεί, δηλαδή να τυλιχθεί πάνω στα καλαμουκάνια αυτό γινόταν με τη βοήθεια της σβίγας σε συνδυασμό με την ανέμη Έπειτα ακολουθούσε το διάσιμο και μετά η τοποθέτηση και σωστή τακτοποίηση του στημονιού στον αργαλειό η αλλιώς φόρτωμα του αργαλειού. Το επόμενο βήμα ήταν το πρεμάτισμα (μίτωμα) του στημονιού. Αφού έγιναν όλες οι παραπάνω εργασίες προετοιμασίας του στημονιού, μπορούσε να ξεκινήσει η ύφανση . Όταν ύφαιναν υφαντά με πολύπλοκα σχέδια, για να αποφύγουν να επαναλάβουν το μίτωμα επινόησαν το κομπόδεμα. Μία άλλη απαραίτητη εργασία ήταν το μασούρισμα του υφαδιού που γινόταν με τη χρήση της ανέμης και της σβίγας. Η υφή ενός υφαντού εξαρτάτε από τις ιδιότητες των υλικών που συνθέτουν τα στημόνι και το υφάδι και από την τεχνική της ύφανση, δηλαδή από τον τρόπο με τον οποίο διασταυρώνονται τα νήματα του στημονιού και του υφαδιού. Ανάλογα με την τεχνική της ύφανσης τα υφαντά διακρίνονται σε τέσσερις μεγάλες κατηγορίες: Μονόχρωμα, ριγέ και καρό, πλουμιστά, και φλοκωτά. Όλα αυτά αναφέρονται στο τρίτο κεφάλαιο. Τα υφαντά ταξινομούνται και σε άλλες τρεις κατηγορίες ανάλογα με το πέρασμα του στημονιού στο χτένι σε: Μονά, Μονόδιπλα, Δίμιτα. Και ανάλογα με την πρώτη ύλη σε: Μπαμπακερά, Μπαμπακερά της καλής πρεμάτισης Μαλλομπάμπακα, Μάλλινα και υφαντά από Κατσικότριχα. Στο τέταρτο κεφάλαιο δίνονται πληροφορίες για αυτά τα είδη των υφαντών. Στο πέμπτο κεφάλαιο γίνεται ανάλυση ενός παραδοσιακού υφαντού και υπολογίζονται όλοι οι παράμετροι που είναι απαραίτητοι για τη δημιουργία του όπως: η πυκνότητα του στημονιού και του υφαδιού η συστολή του στημονιού και του υφαδιού το βάρος του υφάσματος κ.α.
advisor
author Μαντζάνα, Αικατερίνη
Τσιμπαλάκη, Μαρία
author_facet Μαντζάνα, Αικατερίνη
Τσιμπαλάκη, Μαρία
author_sort Μαντζάνα, Αικατερίνη
collection Okeanis Institutional Repository
facultydepartment Τμήμα Κλωστοϋφαντουργίας
format Πτυχιακή εργασία
id okeanis-123456789-1768
institution University of West Attica Campus II
keyword Παραδοσιακή υφαντική
Κυκλάδες
Βαφές και μαλλί
Αργαλειός
Ύφανση
language Greek
physical 144 σελ.
publishDate 2009
publisher ΤΕΙ Πειραιά
record_format dspace
spelling okeanis-123456789-17682018-12-14T11:42:22Z Η παραδοσιακή υφαντική των Κυκλάδων Μαντζάνα, Αικατερίνη Τσιμπαλάκη, Μαρία Παππαδιάς, Νικόλαος Τμήμα Κλωστοϋφαντουργίας TPSH::Κλωστοϋφαντουργία::Υφαντουργία και Υφάσματα Παραδοσιακή υφαντική Κυκλάδες Βαφές και μαλλί Αργαλειός Ύφανση Σε αυτή την εργασία παρουσιάζετε η παραδοσιακή υφαντική των Κυκλάδων και ειδικότερα της Μήλου και της Νάξου. Αναπτύσσονται όλες εκείνες οι εργασίες που ήταν απαραίτητες να γίνουν για να μετατραπεί η πρώτη ύλη σε έτοιμο υφαντό. Στο πρώτο κεφάλαιο γίνετε αναφορά στις πρώτες ύλες και ειδικότερα στο βαμβάκι .Δίνονται πληροφορίες για την καλλιέργεια του βαμβακιού καθώς και για τις ποικιλίες που καλλιεργούσαν. Ακολουθεί η κατεργασία του βαμβακιού που αποτελείτε από τέσσερα στάδια : το ξεβαβούλιασμα το μαγκάνισμα το στοίβαγμα και τέλος το κλώσιμο της κλωστής. Σε κάθε στάδιο γίνετε λεπτομερής περιγραφή της εργασίας καθώς και των οργάνων που χρησιμοποιούσαν. Στην συνέχεια περιγράφονται τα στάδια κατεργασίας του μαλλιού, δηλαδή το πλύσιμο το ξάσιμο και το κλώσιμο. Επίσης στο ίδιο κεφάλαιο δίνονται πληροφορίες για τα φυτικά χρώματα και την διαδικασία βαφής. Κατόπιν αναφέρονται οι διαφορές που υπάρχουν στην κατεργασία της κατσικότριχας σε σχέση με το μαλλί . Στο δεύτερο κεφάλαιο περιγράφονται: ο αργαλειός με τα εξαρτήματα του καθώς και η υφαντική διαδικασία. Μετά το στήσιμο του αργαλειού ακολουθεί η επιλογή και ο υπολογισμός του νήματος του στημονιού. Για να ετοιμαστεί το στημόνι για το διάσιμο έπρεπε πρώτα να καλαμιστεί, δηλαδή να τυλιχθεί πάνω στα καλαμουκάνια αυτό γινόταν με τη βοήθεια της σβίγας σε συνδυασμό με την ανέμη Έπειτα ακολουθούσε το διάσιμο και μετά η τοποθέτηση και σωστή τακτοποίηση του στημονιού στον αργαλειό η αλλιώς φόρτωμα του αργαλειού. Το επόμενο βήμα ήταν το πρεμάτισμα (μίτωμα) του στημονιού. Αφού έγιναν όλες οι παραπάνω εργασίες προετοιμασίας του στημονιού, μπορούσε να ξεκινήσει η ύφανση . Όταν ύφαιναν υφαντά με πολύπλοκα σχέδια, για να αποφύγουν να επαναλάβουν το μίτωμα επινόησαν το κομπόδεμα. Μία άλλη απαραίτητη εργασία ήταν το μασούρισμα του υφαδιού που γινόταν με τη χρήση της ανέμης και της σβίγας. Η υφή ενός υφαντού εξαρτάτε από τις ιδιότητες των υλικών που συνθέτουν τα στημόνι και το υφάδι και από την τεχνική της ύφανση, δηλαδή από τον τρόπο με τον οποίο διασταυρώνονται τα νήματα του στημονιού και του υφαδιού. Ανάλογα με την τεχνική της ύφανσης τα υφαντά διακρίνονται σε τέσσερις μεγάλες κατηγορίες: Μονόχρωμα, ριγέ και καρό, πλουμιστά, και φλοκωτά. Όλα αυτά αναφέρονται στο τρίτο κεφάλαιο. Τα υφαντά ταξινομούνται και σε άλλες τρεις κατηγορίες ανάλογα με το πέρασμα του στημονιού στο χτένι σε: Μονά, Μονόδιπλα, Δίμιτα. Και ανάλογα με την πρώτη ύλη σε: Μπαμπακερά, Μπαμπακερά της καλής πρεμάτισης Μαλλομπάμπακα, Μάλλινα και υφαντά από Κατσικότριχα. Στο τέταρτο κεφάλαιο δίνονται πληροφορίες για αυτά τα είδη των υφαντών. Στο πέμπτο κεφάλαιο γίνεται ανάλυση ενός παραδοσιακού υφαντού και υπολογίζονται όλοι οι παράμετροι που είναι απαραίτητοι για τη δημιουργία του όπως: η πυκνότητα του στημονιού και του υφαδιού η συστολή του στημονιού και του υφαδιού το βάρος του υφάσματος κ.α. 2009 Πτυχιακή εργασία http://okeanis.lib2.uniwa.gr/xmlui/handle/123456789/1768 el http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/gr/ Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα ΤΕΙ Πειραιά 144 σελ. http://okeanis.lib2.uniwa.gr/xmlui/bitstream/123456789/1768/9/kl_510.pdf.jpg
spellingShingle TPSH::Κλωστοϋφαντουργία::Υφαντουργία και Υφάσματα
Μαντζάνα, Αικατερίνη
Τσιμπαλάκη, Μαρία
Η παραδοσιακή υφαντική των Κυκλάδων
title Η παραδοσιακή υφαντική των Κυκλάδων
title_full Η παραδοσιακή υφαντική των Κυκλάδων
title_fullStr Η παραδοσιακή υφαντική των Κυκλάδων
title_full_unstemmed Η παραδοσιακή υφαντική των Κυκλάδων
title_short Η παραδοσιακή υφαντική των Κυκλάδων
title_sort η παραδοσιακή υφαντική των κυκλάδων
topic TPSH::Κλωστοϋφαντουργία::Υφαντουργία και Υφάσματα
url http://okeanis.lib2.uniwa.gr/xmlui/handle/123456789/1768